Noorse Kotter

  • € 18.000 (BTW Betaald)
  • 8,20 m x 2,80 m x 0,90 m
  • 1936
  • Hout
  • Mitsubishi 48 pk bouwjaar 2017. 433 draaiuren
  • Scharendijke
Afdrukken Slideshow Delen Terug
Vraag meer informatie over de Noorse Kotter

Geschiedenis:

Een noorse kotter uit 1936 met een rijke geschiedenis. Niet meer vaarwaardig maar die willen we niet verloren laten gaan.
De Vesle Kari is een Noorse Kotter uit 1936 met en rijke geschiedenis. Wat we weten van het schip is dat deze naar alle waarschijnlijkheid met een Noorse arts naar Nederland is gekomen en afgemeerd is in een Friese haven.
In de Tweede Wereldoorlog heeft het schip een rol gespeeld in het vervoeren van onderduikers en heeft het dienst gedaan in het verzet. Daarna is een grote reis begonnen waarbij de romp is overgebleven en de grote verbouwing in 2007 het schip zijn huidige aanzien heeft gegeven.
In 2012 is Willem Wilbrink eigenaar en schipper geworden en heeft de boot een metamorfose ondergaan wat betreft het interieur en exterieur.
In 2014 heeft Willem Wilbrink samen met zijn vrouw de boot gedoneerd aan de stichting: "de Velse Kari" Een stichting die vaardagen organiseerde voor kinderen die leven onder de armoede grens.
Van 2014 t/m/ 2019 zijn tientallen vakanties op het schip georganiseerd en hebben veel mensen die leven in armoede, de dag van hun leven mogen ervaren.
Uiteindelijk heeft de stichting de Corona crisis niet overleefd en is het bestuur noodgedwongen overgegaan tot het te koop zetten van het schip.
Een schip wat hun al die jaren zo dierbaar is geweest en ze nu moeten loslaten in de hoop dat er een nieuwe eigenaar zal worden gevonden aan wie de warme ziel van dit historische bootje kan worden doorgegeven.

Gegevens van de Vesle Kari

Het schip is 8,20 lang en 2,80 breed, steekt 0,90 diep en vaart 6-7 knopen per uur. het massieve gewicht van haar gangen en spanten geeft haar het gewicht van 4000 kg wat het tot een flinke rondspant maakt.

De restauratie in Zierikzee

De Vesle Kari is gedurende 4 jaar gerestaureerd onder de bezielende leiding van scheepstimmerman Julian de Jonge. Een klein maar professioneel team heeft zich jaren bezig gehouden met het volledig restaureren en opknappen van de boot.
Bij deze restauratie is gebruik gemaakt van eeuwenoude breeuw techniek wat gecombineerd is met de hedendaagse techniek waardoor een optimaal resultaat kon worden bereikt.
Het gehele schip is opgetrokken uit Amerikaans eiken van 28mm dikte en staat garant voor jarenlang vaarplezier.

Julian de restaurateur

Julian is opgegroeid in Sint-Philipsland op en rond het water. Op jonge leeftijd was hij al gefasineerd door het water en door houten schepen. Jaren later kocht hij een kleine boeier (fries rond jacht) met de naam Waterloo. Deze Boeier restaureerde hij zelfstandig. Enige jaren geleden is hij "Scheepsrestauratie De Zaete" gestart. Hij leerde de kneepjes van het scheepstimmervak van scheepsbouwer Cees Droste. Doordat Cees het rustiger aan ging doen, is hij verder gegaan in zijn voetsporen en zet zo het oude ambacht voort in Zeeland. " Scheepsrestauratie De Zaete"  is tevens betrokken bij de Museumehaven Zierikzee bij de herbouw en onderhoud van alle schepen van de Museumhaven Zierikzee.

Algemeen

Werf:
Noorse werf
Rompvorm:
Rondspant
Rompkleur:
Bruin
Dek en opbouw kleur:
Bruin
Dek en opbouw materiaal:
Hout
Doorvaarthoogte normaal:
2,2 m
Kruiphoogte:
220 cm
Diepgang:
90 cm
Waterverplaatsing:
4.000 kg
Besturing:
Stuurwiel
Plek besturing:
Binnen
Roer:
Enkel

Accommodatie

Hutten:
1
Slaapplaatsen:
Vast: 2
Type interieur:
Klassiek, warm
Kleur stoffering:
Blauw
Matrassen:
Ja
Kussens:
Ja
Watertank & materiaal:
100 liter Kunststof
Toiletten:
1 x Handmatig chemisch
Kooktoestel & brandstof:
2 pit(ten) Gas
Koelkast & voeding:
x koelbox

Motor en elektra

Aantal identieke motoren:
1
Start type:
Elektrisch
Type:
Binnenboord
Merk:
Mitsubishi
Model:
4L
Bouwjaar:
2017
Aantal cilinders:
4
Vermogen:
48 pk
Urenteller:
Ja
Draaiuren:
433
Brandstof:
Diesel
Overbrenging:
Schroefas
Voortstuwing:
Schroef
Koeling:
Indirect
Brandstoftank aantal:
Ja
Totale inhoud brandstoftank(s):
100 liter
Materiaal brandstoftank:
Polyethyleen
Brandstoftankmeter:
Ja
Toerenteller:
Ja
Oliedrukmeter:
Ja
Temperatuurmeter:
Ja
Accu:
2 x
Dynamo:
Ja
Voltmeter:
x 2x
Walstroom:
Ja
Walstroomkabel:
Ja
Voltage:
x 12V

Navigatie en elektronica

Kompas:
Ja
Log/snelheid:
Ja
Dieptemeter:
Ja
Navigatieverlichting:
Ja

Uitrusting buitenom

Ankers & materiaal:
2 x
Anker bevestiging:
Lijn & ketting
Dekzeil(en):
x Voor kajuit
Preek- en hekstoel(en):
Ja
Zwemtrap:
Ja
Teakdek:
Ja
Stootwillen, lijnen:
Ja

Veiligheid

Bilgepomp:
x Elektrisch 2x