Noorse Kotter

  • € 12.500 (BTW Betaald)
  • 8,20 m x 2,80 m x 0,90 m
  • 1936
  • Hout
  • Mitsubishi 48 pk bouwjaar 2017. 433 draaiuren
  • Scharendijke
Afdrukken Slideshow Delen Terug
Vraag meer informatie over de Noorse Kotter

Geschiedenis:

De geschiedenis van de Vesle Kari begint eind jaren 20, wanneer in Noorwegen deze boot als vissersboot het levenslicht ziet.
Van de jaren in Noorwegen weten wij weinig, alleen de romp verraad nog de wateruitgangen die verbonden waren aan de visbuffer in het schip.

In 2005 wordt de boot met een vrachtauto naar Nederland gebracht.
De boot was toen nog een visboot met mast en ketting besturing en voorzien van een 2 cylinder Sabb diesel. Voorts had de boot nog een besturingsmogelijkheid voor de stuurhut.
De stuurhut was van betonplex.

In 2007 ging de toenmalige eigenaar; Wytze van de Velde uitvoerig aan de slag met de boot.
De uitvoering van de toen uitgevoerde restauratie lag in handen van Lodewijk Meter scheepstimmerbedrijf in Leeuwarden.
Het dek werd vervangen, stuurhut, railing, nieuwe motor (mitsubishi 37 pk), een paar spanten in de romp werden vervangen en de stuurinrichting werd aangepast.
De boot werd in de wandelgangen :de bereboot genoemd, maar behield de officiele naam Vesle Kari.

Wegens omstandigheden werd de boot in 2010 verkocht aan een Friese makelaar.

In 2012 is Willem Wilbrink eigenaar en schipper geworden en heeft de boot een metamorfose ondergaan wat betreft het interieur en exterieur (zie restauratie zierikzee)

In 2014 heeft Willem Wilbrink samen met zijn vrouw de boot gedoneerd aan de stichting; De Vesle Kari, een stichting die vaardagen organiseerde voor kinderen die leven onder de armoede grens

Van 2014 t/m/ 2019 zijn tientallen vakanties op het schip georganiseerd en hebben veel mensen die leven in armoede, de dag van hun leven mogen ervaren.
Uiteindelijk heeft de stichting de Corona crisis niet overleefd en is het bestuur noodgedwongen overgegaan tot het te koop zetten van het schip.
Een schip wat hun al die jaren zo dierbaar is geweest en ze nu moeten loslaten in de hoop dat er een nieuwe eigenaar zal worden gevonden aan wie de warme ziel van dit historische bootje kan worden doorgegeven.

Gegevens van de Vesle Kari

Het schip is 8,20 lang en 2,80 breed, steekt 0,90 diep en vaart 6-7 knopen per uur. het massieve gewicht van haar gangen en spanten geeft haar het gewicht van 4000 kg wat het tot een flinke rondspant maakt.

De restauratie in Zierikzee

De Vesle Kari is gedurende 4 jaar gerestaureerd onder de bezielende leiding van scheepstimmerman Julian de Jonge. Een klein maar professioneel team heeft zich jaren bezig gehouden met het volledig restaureren en opknappen van de boot.
Bij deze restauratie is gebruik gemaakt van eeuwenoude breeuw techniek wat gecombineerd is met de hedendaagse techniek waardoor een optimaal resultaat kon worden bereikt.
Het gehele schip is opgetrokken uit Amerikaans eiken van 28mm dikte en staat garant voor jarenlang vaarplezier.

Julian de restaurateur

Julian is opgegroeid in Sint-Philipsland op en rond het water. Op jonge leeftijd was hij al gefasineerd door het water en door houten schepen. Jaren later kocht hij een kleine boeier (fries rond jacht) met de naam Waterloo. Deze Boeier restaureerde hij zelfstandig. Enige jaren geleden is hij "Scheepsrestauratie De Zaete" gestart. Hij leerde de kneepjes van het scheepstimmervak van scheepsbouwer Cees Droste. Doordat Cees het rustiger aan ging doen, is hij verder gegaan in zijn voetsporen en zet zo het oude ambacht voort in Zeeland. " Scheepsrestauratie De Zaete"  is tevens betrokken bij de Museumehaven Zierikzee bij de herbouw en onderhoud van alle schepen van de Museumhaven Zierikzee.

Algemeen

Werf:
Noorse werf
Rompvorm:
Rondspant
Rompkleur:
Bruin
Dek en opbouw kleur:
Bruin
Dek en opbouw materiaal:
Hout
Doorvaarthoogte normaal:
2,2 m
Kruiphoogte:
220 cm
Diepgang:
90 cm
Waterverplaatsing:
4.000 kg
Besturing:
Stuurwiel
Plek besturing:
Binnen
Roer:
Enkel

Accommodatie

Hutten:
1
Slaapplaatsen:
Vast: 2
Type interieur:
Klassiek, warm
Kleur stoffering:
Blauw
Matrassen:
Ja
Kussens:
Ja
Watertank & materiaal:
100 liter Kunststof
Toiletten:
1 x Handmatig chemisch
Kooktoestel & brandstof:
2 pit(ten) Gas
Koelkast & voeding:
x koelbox

Motor en elektra

Aantal identieke motoren:
1
Start type:
Elektrisch
Type:
Binnenboord
Merk:
Mitsubishi
Model:
4L
Bouwjaar:
2017
Aantal cilinders:
4
Vermogen:
48 pk
Urenteller:
Ja
Draaiuren:
433
Brandstof:
Diesel
Overbrenging:
Schroefas
Voortstuwing:
Schroef
Koeling:
Indirect
Brandstoftank aantal:
Ja
Totale inhoud brandstoftank(s):
100 liter
Materiaal brandstoftank:
Polyethyleen
Brandstoftankmeter:
Ja
Toerenteller:
Ja
Oliedrukmeter:
Ja
Temperatuurmeter:
Ja
Accu:
2 x
Dynamo:
Ja
Voltmeter:
x 2x
Walstroom:
Ja
Walstroomkabel:
Ja
Voltage:
x 12V

Navigatie en elektronica

Kompas:
Ja
Log/snelheid:
Ja
Dieptemeter:
Ja
Navigatieverlichting:
Ja

Uitrusting buitenom

Ankers & materiaal:
2 x
Anker bevestiging:
Lijn & ketting
Dekzeil(en):
x Voor kajuit
Preek- en hekstoel(en):
Ja
Zwemtrap:
Ja
Teakdek:
Ja
Stootwillen, lijnen:
Ja

Veiligheid

Bilgepomp:
x Elektrisch 2x